Şamanizm, bireyin içinde bulunduğu dünyayı terk ederek farklı ruh dünyalarına geçtiği bir öğretidir. Düzeltme ve değiştirme gücüne odaklanan içselleştirilmiş bir inançtır. Eski çağlardan beri birçok coğrafyada bu öğretiye inanıldığı bilinmektedir. Ama kaç yaşında? Şamanların tarihi Mezolitik Dönem’e kadar uzanabilir mi? Bir bakalım. ?
Kaynak: https://www.thecollector.com/shamans-…
Şamanizm nereden geliyor?
Şaman kelimesi, üç katmanlı bir kozmosta yaşayan insanlar, hayvanlar ve ruhlar arasında aracılık yapma gücüne sahip bir bireyi anlatmak için kullanılır. Kökeni Sibirya ve Kuzey Avrasya’daki Evenki halkından gelmektedir. Evenki halkı tarafından şaman kelimesi, dikkatli kullanılması gereken bir terimdir, çünkü bazı durumlarda dünyanın herhangi bir yerindeki başka bir uzmanı tanımlamak için de kullanılabilir. Bir şaman, uyum sağlamak, kehanetleri görmek, birini incitmek ve hatta eğlendirmek amacıyla ruhlarla iletişim kurabilir. Trans veya astral seyahat gibi ruhsal dönüşümler yaşayabilir.
Şamanlar cinsiyetsiz kabul edilir. Ruhlar ortadan geçer ve her şeyi görürler.
İlginç bir şekilde, şamanlar genellikle cinsiyetsiz olarak tasvir edilir. Şifa veya kehanet için farklı ruhları yönlendiren bir casus hakkındadır. Bu nedenle nötrdürler. Arkeolojik olarak, hayvan başlıkları, faunal kalıntılar ve manevi teçhizat gibi çok çeşitli olağandışı öğeler içerdiklerinden, ölen kişinin bir şaman olduğunu hemen belirlemek mümkündür. Boynuzlu başlıklar gibi kostümler klasik olarak şamanları tanımlamada değerli bir rol oynar. Bilinen 4 tip şaman vardır. Bunlar ?
1. Makus Durrenberg Şamanı
Mezolitik Çağ’da yaşadığı sanılan ve şamanların ilk örneği olarak kabul edilen Durrenberg’in adı Almanya’nın Bad Durrenberg bölgesinden gelmektedir ve yaşadığı dönem M.Ö. 7000 yıllarına kadar uzanmaktadır. Bu birey, iskelet tanımıyla dişi olarak cinsiyetlendirildi. Mezarı ilginç bir şekilde dik bir şekilde gömülü halde bulundu. İskelette meydana gelen bir dizi genetik anormallik hakkında. Nöropatolojik koşullar yoluyla olağandışı davranışlar sergiledikleri düşünülmektedir. Bu, neden ruhlar dünyasına bağlı olarak görüldüklerini açıklıyor. Bu, halüsinasyonları ve beyne kan akışını kısıtlayan belirli bir ucun sıkıştırılmasıyla değişen bilinç durumunu içerir.
Şamanların varlığının Mezolitik Çağ’a kadar uzandığının diğer kanıtlarından biri de mezarlarda bulunan eşyalardır.
Şaman hipotezini destekleyen pek çok kanıt var. Bunlardan biri de inanılmaz mezar hediyeleri. Mezarlar, birçok farklı hayvanın çok çeşitli kalıntılarını içerir. Hayvanlarla birlikte yaşarlar, çünkü şamanların onları anlaması ve yorumlayabilmesi için farklı hayvan özelliklerinin özünde yaşaması gerekir. Bu öğretiler şamanik olarak yorumlanır. Daha sonra hayvanlardan elde ettikleri bilgileri toplumu güzelleştirmek ve bilgilendirmek için kullanırlar. En ünlü hayvan şaman olan Bad Durrenberg’in mezarı, 1785 yılında, Evenki şaman imgesine uyan inanılmaz bir boynuz başlığıyla gömülü olarak bulundu.
2. Yıldız Carr Şaman
Star Carr, İngiltere’nin Yorkshire şehrinde bulunan ve M.Ö. 9000 yıllarına dayanan benzersiz bir sitedir. Bölgede hiçbir insan kalıntısı bulunmamasına rağmen, oyulmuş bir pandantif ve ilginç bir boynuz başlığı topluluğu da dahil olmak üzere ritüelleştirilmiş arkeolojik kalıntılarıyla tanınır. Bad Durrenberg bölgesinde olduğu gibi, Star Car’da bulunan başlıklar, Sibirya’daki Evenki halkının kullandığı başlıklara çok benziyor. Bu başlıkların veya “boynuz fasetlerinin” birçoğunun, kafatasındaki bir paryetal kemik kayışıyla başın üzerine takılmasına izin veren delikleri vardır.
Şimdiye kadar bu başlıklardan 24 tanesi bulundu.
Bu da bize Mezolitik dönemde bölgede yaşayan Star Carr bölgesi nüfusu için şamanistik değerlerin ve ritüellerin büyük önem taşıdığını gösteriyor.
Bu başlıkların şaman olmayanlar tarafından da alageyik avlarken kılık değiştirmek için kullanıldığı düşünülmektedir. Ancak bu kılık değiştirme yoluyla dönüşüm, bir şamanın özüne ulaşmak için bir hayvana dönüşmeye çalıştığı şaman pratiğinin tanımlayıcı özelliğidir. Bu şapkayı taktığınız an ruhsal dönüşümünüz başlıyor.
3. Hilazon Tachtit Şamanı
Olası bir şaman cenazesinin başka bir örneği için başka bir kanıt, İsrail’in Hilazon Tachtit şehrinde bulunuyor. Tarihinin MÖ 10.000 yıllarına kadar dayandığı tahmin edilmektedir. Hilazon Tachtit’teki mezar, kendilerini diğerlerinden farklı kılacak fiziksel deformasyonları olan Bad Dürrenburg’lu birey gibi biyolojik bir kadına ait. Deforme olan pelvislerinde bazı şekil bozuklukları vardır. Bu tür anormallikler, o zamanın insanları tarafından, ilahi güçlerle kutsandıklarında görüldüklerine inanarak ve manevi güçleri düzelterek kutsuyorlar.
4. Ayrıca şamanist inanışa göre hayvanların ruhları da içinden geçtikleri çeşitli alemlerde şamana eşlik eder.
Daha da ilginci, şaman, tam olarak 50 kaplumbağa kabuğu, bir yaban domuzu, bir kartal, bir inek, bir leopar, iki sansar ve (farklı bir bireye ait) bir insan ayağının seçilmiş parçalarını içeren büyük bir toplulukla gömüldü. Bir kez daha, bu büyük hayvan topluluğu, Hilazon Tachtit’te gömülü olan kişinin bir şaman olduğunu gösteriyor gibi görünüyor. Etnografik araştırmalar, şamanlar için çeşitli hayvanların trans ve ritüel uygulama yoluyla sömürülebilecek farklı özelliklere ve kişiliklere sahip olduğunu göstermektedir.
Oleneostrovskii Mogilnik Şaman İzleri
Rusya’da Oleneostrovskii Mogilnik veya Oleni Ostrov olarak bilinen bölgede bulunan kalıntıların MÖ 7000 yıllarına kadar uzandığı düşünülüyor. Kalıntılar, Onega Gölü’ndeki bir adada bulunuyor. O dönemde ölenleri bu bölgeye getirmek için büyük çaba sarf ediyorlardı. Bu sitede ayrıca içinde yatanların şaman olduğu düşünülen mezarlar da bulunuyor. Mezarlıktaki mezarlar, insanlardan uzağa gömülmüş dört kişi, oburlar, iki biyolojik erkek, bir biyolojik kadın ve bir çocuk dışında, form olarak oldukça dengelidir. Bu kişiler ‘şaft’ mezarlara oturur pozisyonda yatay yerine dikey olarak gömülmüştür. Diğer mezarların tamamı doğuya bakmasına rağmen aslında batıya gömülü oldukları anlaşılmıştır.
Dik olarak gömülmek ve mezar eşyaları şamanizmin en değerli delillerindendir.
Mezar eşyalarında bulunan hayvan başları, bugün hala şamanik kostümlerinin bir parçası olarak onları giyen çağdaş Sibirya şamanlarına dayanmaktadır.
Mezar eşyalarında bir kunduz kafasının bulunması şu anda çözülemeyen bir detay. Bununla birlikte, iki biyolojik erkek şamanın tipik olarak ‘dişi’ nesneleri kullandığı bulundu. Bu durumda olağan cinsiyet normlarının yıkıldığını iddia edebiliriz gibi görünüyor.
Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?
haber-araban.com.tr